Mapa procesów

System e-QSM został wyposażony w moduł umożliwiający łatwe projektowanie map procesów wraz z przypisaniem stanowisk i zasobów do poszczególnych czynności.


Mapa procesów

Graficzna prezentacja procesów pozwala nie tylko na przejrzystą diagnozę przebiegu kluczowych zadań w organizacji, ale może również pełnić istotną funkcję szkoleniową – pokazując pracownikom przebieg każdego procesu krok po kroku. Do każdej czynności można przypisać konkretne zasoby: stanowiska pracy, dokumenty, instrukcje, urządzenia IT oraz wykorzystywane oprogramowanie.

System umożliwia także oznaczenie czynności, w których przetwarzane są dane osobowe. Dzięki temu możliwe jest niemal automatyczne wygenerowanie rejestru czynności oraz przeprowadzenie oceny ryzyka – co ma szczególne znaczenie z punktu widzenia administratora danych osobowych, dla którego taka ocena jest obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa.

Klienci korzystający z usług e-QSM mają dostęp do gotowych, edytowalnych schematów blokowych, które można łatwo dostosować do specyfiki swojej organizacji. Z uwagi na to, że istotną grupę naszych klientów stanowią instytucje sektora finansowego, w udostępnionym im serwisie znajduje się szereg gotowych graficznych prezentacji procesów bankowych – od podstawowych (obsługa kasowa, udzielanie kredytów) po procesy kadrowe i zarządcze.

Mapa procesów to nie tylko narzędzie wizualne – każda czynność może być opisana zarówno właściwościami statycznymi, jak i dynamicznymi, które automatycznie aktualizują się w przypadku zmiany ich wartości.


Przykładowe właściwości, jakie można przypisać czynnościom w procesach

  • nazwa i opis czynności w procesie
  • dokumenty związane z czynnością (regulamin, instrukcja, umowa itp.)
  • stanowiska związane (pracownicy, którzy wykonują określoną czynność, zadania w danym procesie)
  • miejsce, w którym wykonywana jest czynność, np. czynność przetwarzania danych osobowych
  • ryzyka związane z daną czynnością m.in. ryzyko w obszarze ochrony danych osobowych, 
  • ryzyka związane z daną czynnością w obszarze ICT
  • wykorzystywane oprogramowanie i sprzęt niezbędny do realizacji czynności